Vissen aan de Lot (ALbas)

Na een heel voorspoedige reis, waar zelfs Parijs ons gunstig gestemd was komen we na een reis van 11 uur op de plek van bestemming.

We worden ontvangen door Frank en Esther de eigenaren, en de ontvangst is warm en vriendelijk. Er wordt ons wat te drinken aangeboden en wat later nog een keer. Het 3de biertje sla ik af na een nachtje van 4 uur slaap en 11 reisuren lijkt het me niet verstandig om nog een biertje te nemen, de kans is groot dat ik achteruit ga lopen. We bekijken de gite, krijgen uitleg en gaan naar de waterkant. Het is hier heerlijk rustig. In de avond voer ik wat, en om 22 uur vallen we in slaap.

De zondagmiddag om een uur of 4 is er pas tijd om te vissen. Mijn linker hengel ligt er 1 minuut in, en ik heb beet, ik wilde net mijn tweede hengel pakken…. een barbeel.  Later op de avond vlak voor het eten vang ik nog een barbeel. Daarna wordt het stil.

Ik moet wat zuinig aan doen met voer, in de ochtend gaan er over een strook van 20 meter 1,5 kg bollen in aangevuld met ongeveer 2 kg tijgernoten.

Op maandag vis ik hierover heen. Ik begin rond 9 uur in de ochtend en stop om 22 uur, zo nu en dan zie ik vis springen ook op mijn stek. Het duurt echter tot kwart over 9 in de avond tot ik beet heb. Het is werkelijk een snoeiharde run, heb ik hem ooit wel eens zo meegemaakt. Ik kan hem ook niet stoppen en de vis voelt in ieder geval enorm sterk aan. Maar hij schiet los, als ik op haal en een beetje teleurgesteld ben dan zie ik de oorzaak en kan mezelf wel voor de kop slaan. Wij noemen dit een beginnersfout. De loodclip en het lood zijn door de kracht over mijn leader geschoven in combi met een weerhaakloze haak kon de vis de haak makkelijk lossen. Nieuwe onderlijnen maken dus.

Op dinsdag voer ik 2 kg bollen en 2 kg tijgernoten, het aas is complementair aan elkaar, de bollen bevatten een hoop pindameel en tijgernotenmeel. Dinsdagavond om een uur of acht ga ik nog even vissen, het is vakantie er zijn nog andere zaken dan vissen. In een paar uur vang ik nog een grote barbeel en heb tussen schemer en donker last van vleermuizen die tegen de lijn vliegen, ook een nieuwe ervaring. Als het donker is dan is het een feestje om naar de lichtjes te kijken van het dorpje Albas, als je nog niet tot rust gekomen ben van een druk jaar word je dat op dit moment wel. Over Albas gesproken, er zit op een pleintje nog een bar waar het heerlijk toeven is. Ze verkopen hier ook een stokbroodje en een croissantje. Maar een bestelling van 2 stokbroden en 8 croissants zorgt voor lichte paniek, het is meer bedoeld als service naar de voornamelijk oudere en slacht ter been zijnde inwoners van het dorpje. Voor brood kan je beter wat verderop kijken. Wat wel weer goed is, is wijnhuis Eugenique. Gewoon eens langs gaan en zelfs de goedkoopste wijntjes zijn heerlijk en het is veel leuker dan de supermarkt.

Woensdagochtend vandaag alleen tijgernoten te water een kilo of 2, op dit moment is er veel stroming. Als ik naar de overkant gooi (dat kan hier) dan wordt de 142 gr lood door de stroming meegenomen. Ik vis dus meer onder de eigenkant, ik weet op de tijgernoot een barbeel te vangen.   De omgeving is hier adembenemend en rust is hier een vanzelfsprekend iets.

Op donderdag gaan we vroeg in de ochtend naar een soort rommelmarkt, als we terug zijn gaan we met de boot even het water op, natuurlijk gaat het voer mee. Aan de overkant tegen de dode boom is een schitterend plateau, hier gaat voer te water, maar ik zie dat het aas meegenomen wordt door de stroming.

Ik heb mijn montage aangepast en het wartellood van 142 gram vervangen door inline van 250 gr. Als ik na het uitvaren van de lijn uit de boot ben zie ik dat mijn lijn met lood door de stroming is meegenomen ’s avonds zie ik op deze stek karper springen.

We hebben dagelijks contact met Frank & Esther, gewoon een praatje pot, een aantal weken per jaar zijn ze zelf aanwezig en een aantal weken per jaar zijn ze in Nederland, een leuk stel die een heel mooie plek hebben gevonden, Frank heeft nog steeds van die ondeugende lachende kwajongens ogen, maar goed dit terzijde, als je het ziet snap je het wel. De gite is lief en gezellig en van alle gemakken voorzien. De tuin is geweldig met een overdekte tafeltennistafel, dartbord en sjoelbak. Er is in de gite wifi en had ik al gezegd dat er een heerlijk zwembad in de tuin ligt?

Op vrijdagochtend lopen we naar Albas, langs de rivier, langs de barrage en staan te genieten van het uitzicht vanaf de brug. We vervolgen ons tripje naar het centrum als je het niet gezien hebt geloof je niet dat er in sommige huizen nog mensen wonen, maar ze wonen er wel. We vervolgen ons tochtje en drinken op het plein een biertje.

Als we terug zijn bij ons vakantie onderkomen gaat er een klein karpertje over het plateau. Er ligt geen hengel in we gaan naar Cahors naar hengelsport “Quercy Peche Cahors zo een goed gesorteerde zaak heb ik nog niet eerder gezien in Frankrijk, hier kan je met een gerust hart binnen lopen. Bij terugkomst vis ik nog tot laat in de avond met als resultaat Barbeel.

Op Zaterdag vertrekken we naar de volgende locatie aan de lot, maar daarover later meer, ik heb geen karper gevangen, paai, onkunde, veel stroming (Frank vis zelf met nooit meer dan 120 gram) door regenval de week ervoor speelde parten. Daarnaast moet ik bekennen dat ik het vissen op de rivier lastig vindt, maar het is te leuk om het niet te doen. In de hengelsportzaak in Cahors vroegen ze trouwens op welk stuk van de rivier ik zat te vissen, op dit stuk van de rivier zit enorm grote karper, er is vis te vangen tot 27 kilo zo wisten ze me te vertellen….

Natuurlijk is dit maar een kleine bloemlezing over onze week hier en is het enorm moeilijk om alles te beschrijven, dus heb ik gekozen om wat hier boven staat te publiceren. Natuurlijk is er veel meer te vertellen, maar een ieder kent natuurlijk ook de erecode. Wat aan de Lot gebeurt, blijft aan de Lot…..

Voor boekingen en prijzen verwijzen ik jullie graag door naar de website van Fransekarpers