L’etang Noir

fransekarpers.nl
vissen op betaalwater

We komen half april aan op L’Etang Noir (te boeken via www.fransekarpers.nl), midden in de week op woensdag.

Om de files te ontlopen bij Parijs hebben we besloten om over Reims en Troyes te rijden.

Het is ruim een uur om, maar de files bij Parijs in de ochtendspits, duren meestal langer. Toch is het niet aan te bevelen want we zijn het drievoudige aan tol kwijt.

Als we op bestemming zijn worden we met open armen ontvangen door Rob en Teresa.

Ik loop met Rob een rondje en Jolanda met Teresa.

Na verloop van tijd gaan we naar de stekken. We kiezen stek 2 en 3 deze liggen dicht bij elkaar, maar door de vorm van het water hebben we allebei meer dan voldoende water voor onze voeten.

Rob heeft ons een aantal plekken aangegeven die altijd productief zijn. Als we de voerboot

“uitlaten” ziet Jolanda echter een vis springen op een andere plek en besluit één hengel daar te droppen. Van deze plek komt vlak voor het eten om 18.45 de eerste vis. Een mooie spiegel voor Jolanda van 10 kg, een mooie start. De vis wordt gevangen op onze eigen liverbol (zie voor meer info elders op de site).

Als we na dit spektakel het huis betreden om van de avondmaaltijd te genieten worden we aangenaam verrast, het ruikt heerlijk naar eten. Als de smaak de helft van de geur is dan is het meer dan goed.

We eten lasagne, er staat een heerlijke salade bij en een aardappelsalade en de smaak is hetzelfde als de geur.

Woning aan het water

Na een dessert zitten we vol, bomvol.

Ik doe nog een rondje om het meer heen en ik voer verspreid zo’n 3 kg bollen , een handje hier en een handje daar langs de kant en ook het midden wordt niet vergeten.

We zijn moe en gaan om 22 uur naar bed.

Op donderdag zijn we vroeg wakker, heerlijk geslapen!

We zoeken rond 8 uur onze stek op en een uur later ligt alles goed.

Om 10 uur halen we er alles weer uit, Rob heeft een heerlijk Engels ontbijt gemaakt. Na het ontbijt doe ik weer een rondje met de magische bolletjes en starten we het vissen weer op.

Om 12,45 is Jolanda weer aan de beurt op dezelfde stek vangt ze een spiegel van 11.2 kg op de liverbol, en daarboven zweeft een roze pop up.

Om het eentonig te laten worden vangt ze er om 17.25 vanaf dezelfde stek een spiegel van 12 kg met wederom liver en roze pop up.

Natuurlijk doe ik ook mee een losser vlak voor het net een mooie spiegel. Hij draait zich op zijn rug en kansloos ben ik.. Om 19 uur stoppen we, Teresa heeft een geweldige “Curry” gemaakt met weer van alles erbij. Toch proppen we het dessert er ook weer naar binnen.

Na het eten maak ik me op om samen met Rob een vis te vangen. Jolanda slaapt liever in het huis.

noir21

Rob heeft beet om 22.10 en terwijl hij staat te drillen ben ik genoodzaakt om de andere hengel te pakken. Het gevolg is dat ik een spiegel van 8kg in mijn handen mag houden en Rob een spiegel van 15.2 kg. De eerste dertiger is op de kant.

Rob en ik zitten gezellig te kletsen als om 23.30 een spiegel door alle andere lijnen zwemt. Een spiegel van 9 kg mag met mij op de foto. We hebben na deze vis nog minimaal een kwartier nodig om onze lijnen te ontrafelen.

Uiteindelijk gaan we om 2 uur onze slaapzak in. Om 3 uur staan we er weer naast om een spiegel van 11 kg naar het net te dirigeren.

De rest van de nacht (of wat er van over is) blijft het stil, om 8 uur neemt Jolanda het heft weer in handen.

noir20
Jolanda met een spiegel gevangen op l’etang noir

Ze zet me weer op mijn plaats met de eerste schub van deze sessie. De schub weegt 13.1 kg.

Na het ontbijt gaan we verder. Het is vrijdag en de vissen volgen elkaar in hoog tempo op.

Jolanda 12 uur spiegel 11.5 kg.

René 12.15 uur spiegel 13 kg.

René 13.35 uur schub 13.7 kg.

René 14.20 uur spiegel 11.8 kg

René 16.30 uur schub 10.4 kg. ( enorm sterke vis deze bleef gaan)

We sluiten de sessie af met een PB voor Jolanda een spiegel van 16.2 kg om 17.55 uur.

Het is tijd voor de BBQ

We hebben twee dagen gevist en 15 karpers gevangen!

Er word gevist met onbekend aas voor de vissen, maar wel met de bol op basis van vismeel.

Rob en Teresa zijn geweldige mensen die genieten van het leven in Frankrijk.

Rob komt regelmatig kijken bij het vissen en waakt over het welzijn van de vissen.

Hij heeft het liefst dat zijn bezoekers niet met inline lood vissen. Op het aas wat gebruikt wordt is hij kritisch, het moeten freezerbaits zijn en ze mogen niet keihard zijn.

Wij adviseren om verspreid te voeren , de voerplekken niet te groot te maken.

U heeft hier circa 5 kg voer per dag nodig.

2 thoughts on “L’etang Noir

1. René, een week met jouw gevist op Etang Noir, werkelijk fantastisch. het was werkelijk een goede week, het weer zou niet denderend zijn, maar de weergoden waren ons goedgezind. De vangst was goed te noemen, samen 46 stuks met meerdere 30 + ers en zelfs een 40 + kwamen op de kant. Vissen zien er goed gezond uit. René dit was zeker voor herhaling vatbaar, vissen op Etang Noir is een aanrader voor een ieder die daar tijd voor heeft. Rob en Teresa verzorgen je zo goed, dat het eigenlijk veel te snel gaat. René bedankt.