Etang Vaudrennes Augustus 2017

Vrijdag 4 augustus ’17 – Zaterdag 14 augustus ’17

Eindelijk is het zover na contact over de mail of we een dagje eerder konden komen, en de confirmatie hierover, reizen we af naar Frankrijk. Bestemming Etang Vaudrennes gelegen bij Montenay geboekt via www.fransekarpers.nl Rene heeft me advies gegeven over dit water, de vraag was een niet te groot water met een accommodatie waar je met vier man kan verblijven. We vertrekken met zijn drieën mijn dochter van 19 en mijn zoon van 16 en ikzelf. De auto is afgeladen daar we week 2 verder Frankrijk in gaan om onze vakantie te vervolgen. De reis gaat voorspoedig geen last van de zwarte zaterdag en met een paar tussenstops arriveren we rond 15.30 in Ernee bij de super U, en bellen de eigenaars zoals afgesproken zodat ze ons kunnen ophalen en voor ons uit kunnen rijden naar de locatie. Binnen 5 minuten komt Roger aanrijden en we volgen hem naar het meer. Vlak buiten Montenay ligt het verscholen tussen de bossen een perfecte locatie voor een weekje rustig vissen en relaxen.

Sandra wacht ons op bij de cabin waar wij de komende week zullen verblijven en we krijgen een korte uitleg en rondleiding. De cabin is simpel maar doeltreffend en schoon, een stapelbed een bankbed, het keukentje met ijskast en gasfornuis met alle benodigdheden erbij om te koken. Een toiletruimte met douche die heerlijk warm water geeft, is de komende week ons domein.

Het trappetje af en dan staan we aan het water, rechts meteen een overkapping met twee tafels waar de spullen op kunnen en waar gegeten en spelletjes gedaan kunnen worden. Hierbij gelegen de grootste stek met een houten vlonder waarvan je kan vissen en toch ook bij de niet vissers kan zitten.

Van Roger uitleg gekregen en tips waar te vissen en hoe hij hier is gekomen en al het werk wat hij heeft moeten verrichten om het meer obstakel/boomvrij te krijgen.

Eerst de spullen uitpakken en ons installeren in de cabin en de hengelspullen naar beneden gebracht. Daarna op naar de Super U om voor de innerlijke mens te zorgen zodat we geen honger hoeven te lijden.

Rond 19.00 uur het eerste rondje rond het meer, het is lang gerekt niet al te breed maar heeft genoeg aantrekkelijke stekken om te vissen. Leliebladen overhangende bomen en bamboe en het water loopt langzaam af van circa 1,5 meter naar een 4 meter tegen de stenen wand, kortom ideaal voor een week vissen. Het begint te regenen als we de eerste hengels uitgooien, we hebben pellets gekocht bij Roger en Sandra en hebben boilies meegenomen vanuit Holland RB baits en TTB boilies plus nog wat boilies die ik in mijn tas had. Het gaat harder regenen als ik aan de andere kant wat bijvoer, als ik terug loop gaat de eerste hengel af in de regen vangen we na 15 minuten de eerste karper van 18 pond een mooie spiegel karper die een harde strijd geeft. Eenmaal op de onthaakmat een voldaan gevoel de eerste is binnen, yes. Nu eerst pasta eten welk mijn dochter gemaakt heeft, na een dag rijden, uitpakken en ons installeren is het lekker om een goed bord pasta te eten.

Na het eten nog twee mooie karpers weten te vangen een van 26 pond de ander een 21 pond. Voldaan gaan we naar bed drie uurtjes gevist drie vissen gevangen. Een lekker warme douche en dan de slaapzak in, de kinderen slapen in de cabin en ik zal deels in de tent en deels in de cabin slapen. Het  stapelbed is goed maar als ik het bankbed uitschuif zit er een veel te dun matras op, ik klap hem maar in en slaap gewoon op de bank. Morgen maar even met Roger over hebben dat dit niet kan, er is niet op te liggen, dit zal uiteindelijk ook het enige minpuntje zijn van de vis vakantie.

Zaterdag ochtend vroeg op om 07.00 uur sta ik al buiten, de kids slapen nog en ik loop na mijn eerste bakje koffie een rondje rond het meer. Het zonnetje schijnt en het water ligt er prachtig bij, wat een mooie stek is dit. Ik voer mijn stekken aan met pellets en boilies. Beaas mijn hengels en gooi ze in, tijd voor koffie nummer twee. Voor ik hem kan opdrinken hoor ik de optonic afgaan na 20 minuten land ik de eerste karper van de dag in het net en drink mijn koud geworden koffie op. Roger komt langs om te kijken of alles goed is en hoe het gaat, ik drink een bak koffie met hem en bespreek het bankbed met hem als een van mijn hengels een teken van leven geeft en de vis er met een harde run vandoor gaat. Ook de zaterdag ochtend begint al goed, mijn zoon vangt ook zijn eerste karper, dochter lief is niet van het vissen maar vangt er deze week toch een.

Het bankbed probleem wordt voortvarend aangepakt op zondag krijg ik te horen dat er waarschijnlijk maandag al een ander bankbed komt. Aangezien ik zondag nacht in de tent ga slapen en een nacht door vis komt dit goed uit.

In het weekend vangen we een 14 tal vissen de lichtste is 16 pond en de zwaarste 36 pond, de meeste zitten tussen de 20 en 30 pond allemaal mooie vissen die een mooi gevecht geven en er schitterend uitzien.  We vissen niet constant gaan naar een dorpje doen wat boodschappen en spelletjes en genieten van de rust en de natuur.

Zondag avond bereid ik me voor op een nachtje vissen, lampen klaar en alles op de juiste plek leggen daar ik het alleen moet doen. De kinderen gaan om 23.00 uur naar bed en ik check mijn optonics als om 00.00 uur de eerste run zich aandient een schubkarper van 22 pond gaat na een halfuur weer het water in en ik kruip de tent weer in. Ik krijg niet veel rust want rond 01.00 uur struikel ik de tent uit en sla nummer twee aan, het is redelijk donker en pas na 20 minuten zie ik in het schijnsel van mijn hoofdlamp een kolk en een karper, het duurt nog een kleine 10 minuten voor ik hem op de kant heb en hem na een paar foto’s weer in het water terug kan zetten. Ik zit nog wat na te genieten en neem een drankje als even later de volgende karper mijn aas oppakt en er als de brandweer vandoor gaat. Vissen in de nacht heeft altijd wat mystieks de maan schijnt door de bomen en je hoort alles wat nachtdieren aan geluid voortbrengen. Het lijkt wel of de vissen nog harder vechten of komt dit omdat je alles alleen moet doen en er niemand is? In drie uur nacht vissen drie mooie karpers op de kant weten te krijgen, allen in de twintig pond. Ik besluit om drie uur mijn hengels eruit te halen en lekker in mijn tent te gaan slapen en de wekker om 06.00 uur te zetten om weer verder te vissen.

Er zijn in totaal 4 stekken met vlonders en 1 stek in het gras je kan dus veranderen van stek en zo het hele meer afvissen zeker als je bijna alleen vist. Er staan overal afval bakken en bij alle stekken heb je goed de ruimte om je bivak op te slaan indien je niet in de cabin wil slapen.

De eerste twee dagen wat karpers gemist en ik besluit om over te stappen op iets grotere haken ga van haakje 6 naar 4 toe en maak meteen een serie extra onderlijntjes. De bekken zijn hard dus geregeld slijpen van de haken is nodig. Het aantal gemiste karpers neemt zienderogen af door deze aanpassing en dat is goed voor het vertrouwen.

Gedurende het begin van de week blijven de karpers bijten ze hebben zoals vaak de voorkeur voor de vroege ochtend en eind middag en avond. Het weer is wel wisselend zon en regen wisselen elkaar af en wij vissen ook wisselend. De zwaarste karper is er een van 36 pond een mooie spiegel karper met nog twee karpers van 31 pond en 33 pond en veel 20 ponders mooie gewichten van de vissen voor de eerste 4 dagen.

Roger en Sandra zijn behulpzaam en vriendelijk en iedere dag komt Roger in de ochtend en middag even checken hoe het gaat en wat de vangsten zijn. Het mooie is dat op het moment Roger aankomt de karpers actief worden en hij me geregeld helpt bij het scheppen van de vis. Aangezien we het meer voor onszelf hebben is het geen probleem als er mensen langs willen komen. Op Woensdag eind dag komen mijn broer en zijn vrouw langs we vissen vaak samen dus het is leuk als hij ook langs komt en een paar daagjes mee vist. Ze komen woensdag eind dag aan en we hebben de Fransw kaasjes klaar staan met een flesje wijn natuurlijk. De gras stek heb ik niet bevist en hij kan daar vissen onder de bamboe, naar het stroompje toe wat het meer voedt, en eventueel naar de leliebladen/bomen toe.

Op woensdag avond weet hij twee karpers te vangen van 16 en 24 pond, omdat het begint te regenen stoppen we op tijd.

De laatste twee dagen komen eraan op donderdag krijg ik mijn oudste zoon en zijn vriendin langs die we oppikken in Laval, dat betekent dat ik nog twee dagen in de tent ga slapen en tot laat door kan vissen en in de ochtend er weer vroeg uit kan. Op donderdag avond hebben we besloten om de bbq aan te steken. Roger en Sandra hebben we uitgenodigd om mee te eten. Het weer knapt op en het zonnetje gaat schijnen dus zitten heerlijk onder de overkapping te genieten van een lekkere maaltijd en goed gezelschap.

De laatste visdag breekt aan, op vrijdag vroeg op en binnen drie uur vier karpers weten te vangen tegen de dam aan, als de rest wakker wordt verplaats ik de boel weer naar de overkapping en genieten van het ontbijt. Weten een 15 tal karpers te vangen deze dag met een mooie uitsmijter.  Op vrijdag middag gaat een van mijn hengels af en terwijl ik aan het drillen ben gaat nummer twee af deze kan ik aanslaan maar geef hem over aan mijn oudste zoon. Na het binnenhalen van de eerste karper drillen we samen de tweede af. Als ik het schepnet optil weet ik dat dit een van de zwaarste vissen zal zijn die wij gevangen hebben deze week. Er komt een 40 ponds spiegelkarper in het net, een top vis en mooi eind van ons avontuur op Etang Vaudrennes. In de avond nog twee kleineren exemplaren gevangen van 18 en 25 pond. Voldaan kruip ik mijn tent in en mijn zoon is vol van de mooie karper die hij gevangen heeft.

Zaterdag morgen nemen we afscheid van Roger en Sandra en vertrekken verder Frankrijk in om nog een week vis loos vakantie te vieren.

De week op Etang Vaudrennes was in een woord top en zeker voor herhaling vatbaar en aan te bevelen. Misschien moet ik dit niet doen want dan is het makkelijker om hier te komen, maar we gunnen Roger en Sandra veel vissers. In 7 dagen hebben we in totaal een 60 tal karpers gevangen er lagen meestal maar drie hengels in en hebben zeker niet volop gevist. Dus een heel mooi aantal vissen met gewichten tussen de 15 en 40 pond een mooie week die ons nog lang zal bijblijven.