Carp Quarry 2017

We vertrekken zaterdagochtend om 6 uur naar Carp quarry.

Het is ons tweede bezoek aan dit bijzondere water, het is moeilijk maar de bewoners zijn wonderschoon. Onze pup van 5 maanden gaat ook mee, dus we zullen onderweg vaker moeten stoppen dan normaal.De reis van 900 km gaat voorspoedig, en met het vele stoppen zijn we om 17.15 op de plek van bestemming. Deze dag doen we niets meer, we eten wat, drinken wat en gaan op tijd naar bed.

Zondag

We zijn vroeg op, we moeten boodschappen doen we weten dat de winkels op zondag zijn . Ze gaan open om 9 uur dat weten we pas als we er staan, een kwartier te vroeg. Na de boodschappen nemen we een bak koffie en ontbijten we met de zojuist aangeschafte boodschappen.

Dan gaan we naar het water. We kiezen deze keer om stek 1 en stek 2 te bevissen. Ik ga op 1, jullie mogen raden wie er op stek 2 zit. We bouwen op ons gemak op en horen enkele vissen springen.

carp quarry

Als alles opgebouwd is, gaan de hengels te water, en wordt tevens een tactiek gekozen. Dit water kent aasdressuur, de vissen worden gevangen op een bol die ze al kennen. Ik kies voor 2.5 kg bollen van Gordon te mixen met 4 kg bollen van Evolution products. De trassibol, ik hoop op deze wijze de dressuur te kunnen doorbreken. Als haakaas zet ik wel de bol van Evolution products in want vreemd gaan doen we niet. Tevens heb ik omdat dit water zo helder is, met een markerstift mijn groene lood een beetje zwart gekleurd. Dit doe ik ook met de freefall en mijn onderlijn en de lood clips. Als laatste vis ik hier met slappe lijnen.

Ik krijg regelmatig een paar piepen door op mijn ontvanger. De ontvanger van New Direction tackle laat zien hoeveel cm of meter lijn er verplaatst is na iedere piep, erg leuk om te zien. Ik heb de beetmelders op zijn gevoeligste stand staan, dit omdat afgelopen jaar iemand melden dat er veel kreeftjes op dit water zaten. Van kreeftjes valt mij niets op. Het blijft visloos, de vissen springen ook niet meer, en verschillende systemen en technieken worden uitgeprobeerd.

Carp Quarry

Zo vist  Jolanda op advies van Gordon (de eigenaar) met de onderlijn, rechtstreeks op de hoofdlijn zonder gebruik te maken van tube op de laatste 2 meter lijn zitten een paar kleine loodjes om de boel op de grond te houden. Ikzelf ga met aas aan de gang, de trassibol wordt flink vermalen en er gaat een scheut CCMoore Belachan overheen en er wordt belachan geraspt. Bij 1 hengel verander ik het haakaas, er komt een pop up bij zodat er met een snowman gevist wordt. De andere hengel krijgt ook een kleine aaswijziging. Er komt een halve bol bij van Gordon met het aas wat als herkenbaar moet zijn.

Ergens dinsdagmiddag zie ik als ik mijn handen was in het water dat het krioelt van de watervlooien en ook behoorlijk wat muggenlarve. Typisch geval  van oneerlijke concurrentie. Op woensdag besluit ik om 1 hengel met een wafter in te zetten boven het bedje van voer zoals eerder beschreven. De andere hengel wordt voorzien van 2 stuks 10 mm bollen, eens kijken of dit effect heeft. Ook Jolanda doet kleine aasaanpassingen, maar ook deze “move” heeft geen effect. Het is stil en het blijft stil.

Op donderdag gaan we eerst wat boodschapjes doen en maken we een lange wandeling met de hond. Hij moet bij het water aan de lange lijn want na aankomst kon ik hem na 3 minuten al aan zijn halsband uit het water trekken. Voor loslopen hier is hij duidelijk nog te jong. Na de wandeling doen we nog ff lekker een bakkie op een terras een Kopje koffie kost hier maar 1.50.

Bij het water aangekomen weet ik dat het goed gaat komen. Die vis gaat er echt wel uitkomen. Dat baseer ik op  het feit dat ik een 40 tal bollen gevoerd heb op het plateau bij stek 1 waar anderhalve water staat en het kraakhelder is. Overdag komt hier geen karper, wel voorns en een goudvis(?) en heel veel baarzen waarvan  een aantal gruwelijk groot zijn. Het voer is maandagavond gedropt en nu weg, komende nacht ga ik maar eens doorhalen.

De rest van de dag verloopt rustig, ik kijk regelmatig vanaf “mijn” rots over het water en zie 2 vlinders een kwartier lang boven het water elkaar het hof maken. Onder mijn voeten zwemmen de voorntjes.

We sluiten de dag af met bbq aan de waterkant. Vervelend hoor vakantie. Dan gaat Jolanda naar het huis om te slapen en als het donker is kruip ik in mijn slaapzak. Het eerste uur lig ik wakker van de waakse honden bij de omliggende boerderijen. Als deze stil zijn dan is het de beurt aan vriend karper. Heel voorzichtig gaan bij Jolan haar hengels om de beurt die piepmachine af, piepje op rood, piepje op blauw, soms zelfs 3 piepjes om 1 uur stopt dit en val ik in slaap.

Het piepen op Jolan haar hengels start weer rond 4 uur en om 6 uur wordt het echt te zot, vlak na elkaar 4 piepen op blauw en 4 piepen op rood. Ik besluit mijn bed uit te gaan en achter deze hengels te gaan zitten, het kan nu niet meer lang duren. En dat doet het dan ook niet, geheel tegen de verwachting in en tegen alle logica in gaat mijn linker hengel af. Deze jongen vaan 55 lentes trekt met zijn stramme botten een sprint die natuurlijk nergens op lijkt en slaat aan. Terwijl ik dit doe hoor ik Jolan achter me vragen “he vis?” Kijk dat is nog eens een goed huwelijk, er zijn voor elkaar als je nodig bent. We trekken de vis over het koord van het net en zijn blij.

ND tackle

Er wordt een foto gemaakt en de vis gaat na het wegen terug. Rest nog de vraag waarom er bij de hengels van Jolan niets gebeurd. Natuurlijk heb ik een theorie, Gordon geeft iedereen advies om te vissen met een bed van pellets, en dit gebeurt dan ook heel veel. Ik denk dat de combi pellets en boillies voor de vissen een teken van gevaar is. Op mijn stek werden geen pellets gebruikt en de vis ging er als speer vandoor zonder enige aanduiding. Het laatste leuke moment is als er een hele grote partij kikkervisjes op de pellets duiken die langs de kant gedropt zijn door een bedieningsfoutje met de voerboot.

We hebben hier heerlijk gevist, we wisten dat het moeilijk zou zijn op dit water op de wijze waarop wij vissen. Als we samen zijn vissen we eigenlijk niet de nachten, we gaan ’s ochtends naar de waterkant als we wakker zijn, soms ontbijten we eerst nog. Rond 20 uur ‘s avonds gaan we terug naar het huis. Dit is eigenlijk een water waar je klokje rond moet vissen.

Dit water is te boeken bij www.fransekarpers.nl